صفحه اصلی | مشاهده مقالات

مشاهده مقالات

عنوان مقاله : پلی پروپیلن(PP)

خلاصه مقاله :

Polypropylene( PP) یک ترموپلاست است که از پلیمریزاسیون پروپیلن بدست می آید و قابل بازیافت است.

پلی پروپیلناولین بار در اوایل دهه 1950 در مقیاس آزمایشگاهی تولید شد و سپس در اواخر این دهه به تولید تجاری رسید.

 از ابتدا برآورد می شدهزینه تولید پلی پروپیلنPE  از پلی اتیلنPP کمتر است.
پلی پروپیلن درسه فرمisotactic, syndiotacti , atactic تولید می شود که به صورت عمده به فرمisotactic  و با افزودن مقدار کمی ازدیگر منومر ها بیشتر پلی اتیلن( PE) است.

شرح مقاله :

Polypropylene ( PP) یک ترموپلاست است که از پلیمریزاسیون پروپیلن بدست می آید و قابل بازیافت است. پلی پروپیلنPP اولین بار در اوایل دهه 1950 در مقیاس آزمایشگاهی تولید شد و سپس در اواخر این دهه به تولید تجاری رسید.

 از ابتدا برآورد می شد هزینه تولید پلی پروپیلنPP از پلی اتیلن PE کمتر است.
پلی پروپیلنPP در سه فرم isotactic, syndiotacti , atactic  تولید می شود که به صورت عمده به فرم isotactic و با افزودن مقدار کمی از دیگر منومر ها بیشتر پلی اتیلن( PE) است. ویژگی ها
 مقاومت در برابر کشش، چگالی کم، بی رنگی، سختی، مقاومت در برابر اسید، باز و حلال ها، از جمله ویژگی های پلی‌پروپیلنPP محسوب می شود. هزینه کم تولید آن در مقایسه با دیگر ترموپلاستیک ها جایگاه ویژه ای برای پلی پروپیلنPP در صنعت ایجاد کرده است.

موارد مصرف

 پلی پروپیلنPP به صورت عمده در شش دسته زیر تولید میشود

-1قالب تزریقی(Injection Moulding)
 -2
الیاف(Fibres)
 -3
فیلم و شیت(Sheet/Film)
 4
-قالب بادی(Blow Moulding)
 -5
پایپ(Pipe)
 6
-روکش محافظ(Extrution Coating )

Injection Moulding(قالب تزریقی):

بیشترین کاربرد پلی پروپیلنPP در این دسته است که در تولید وسایل الکتریکی و الکترونیکی، سرپوش وکلاهک، اسباب بازی، چمدان، وسایل خانگی و صنایع بسته بندیو صنعت اتومبیل استفاده می شود.



Fibres (الیاف):

دومین کاربرد پلی پروپیلنPP در این دسته است که در تولید الیاف به کار رفته در پشت فرش و زیلو، به عنوان جایگزین در الیاف سیزال و کنف در موکت و نخ های گونی، الیاف non-woven ، پارچه لباس های عایق گرما و سرما.

 Sheet/Film(فیلم و شیت):

این بخش از کاربرد پلی پروپیلنPP رشد قابل ملاحظه ای طی سالهای اخیر داشته است. صنایع بسته بندی شیرینی و شکلات، سیگار، فیلم های گرافیک و چاپ، شیت های بسته بندی مواد غذایی که با حرارت شکل می گیرند.

Blow Moulding(قالب بادی):

بطری و قوطی.

Pipe (پایپ):

لوله فاضلاب و اگو، سیم و کابل.

Extrution Coating (روکش محافظ):

این بخش از مصرف پلی پروپیلنPP رفته رفته جایگزین کاربرد پلی اتیلن سبک LDPE می شود
 پلیپروپیلن (PP) از جمله پلاستیكهایی است كه كاربردهای متنوعی در قطعات مختلف و نیز به عنوان الیاف دارد. نقطه ذوب و دمای سرویس بالاتر آنها نسبت به دیگر پلیمرها باعث توسعه روز افزون كاربرد آنها در قطعات مختلف گردیده است. از طرف دیگر الیاف آنها به جهت استحكام قابل قبول و جذب آب كم رقیب الیاف نایلونی در بسیاری از كاربردها از جمله برای فرش كردن اطراف استخرها و یا زمینهای گلف مینیاتوری میباشد.

پلی پروپیلن یكی از پر مصرف ترین پلاستیك هاست و امروزه کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. با وجود آنكه به ازای یك وزن معین ، PP كمی گرانتر از پلی اتیلن ( PE) است.


 پلی پروپیلن پلیمری با دانسیته تقریبی 0.9 گرم بر سانتیمتر مکعب از پلیمریزه شدن منومر پروپیلن به دست می آید. این ماده در برابر رطوبت، روغنها و حلالهای معمولی مقاوم بوده در دمای حدود 170 درجه سانتیگراد ذوب میگردد. این ماده غیر سمی و بی بو در هنگام سوختن همانند شمع به قطرات ذوب شده واکس مانند تبدیل شده و با شعلهای بدون دود و بویی کمی زننده میسوزد. تلفیق خواصی چون سبکی، سختی، چقرمگی(Toughness)، مقاومت شیمیایی و جلای سطحی موجب تنوع محصولات تهیه شده از این ماده گردیده است. یکی از خواص مهم PP پایداری بالای آن در مقابل خم شدن در ضخامت کم است، )فنر های پلاستیکی(Polymeric nge که امکان تولید قطعات بسیار متنوع را ایجاد میکند.

پلی پروپیلن در انواع زمینه ها مثلاً در صنعت اتومبیل در ساخت پانل دربها ، تزئینات داخلی ، پروانه ها، كفپوش اتومبیل، جعبه باطری و .... مصرف میشود. اغلب نیهای نوشیدنی از PP ساخته میشود. بیشتر قطعات ساك و اسباب بازیها نیز از این پلیمر تهیه می شوند. تقریباً 10 % تولید PP در ساخت فیلم مصرف میشودكه در بسته بندی مواد غذایی كاربرد دارند . حدود 30% دیگر PP تولیدی در ساخت تك رشته ها و الیاف مصرف میشود . الیاف PP در ساخت موکت، فرش، طناب، گونی و ... استفاده میشوند.

هر چند پلی پروپیلن به صورت هموپلیمر مصرف خیلی زیادی دارد ولی كوپلیمر پروپیلن با اتیلن نیز بازار رو به رشدی دارد. با افزایش اتیلن هنگام پلیمریزاسیون پلیمری با مدول كمتر و مقاومت به ضربه بیشتری بدست می آید. هر چه میزان اتیلن بیشتر باشد اثرات فوق بارز تر خواهد بود. این كوپلیمرها هم به صورت بی نظم (Random Copolymer) و هم بلوكی (Block Copolymer) در دسترس میباشند.

ليست كلي مقالات